Nákupní košík 0 položek - 0 Kč

KONTAKTY


Naše výhody


  • Férové jednání
  • 10 let zkušeností
  • Prověřené produkty
16.12.2024

Mýty a pravdy o LPG – vše, co potřebujete vědět

Láká vás přestavba na LPG, ale váháte, zda je to dobré rozhodnutí? Nevíte, zda se vyplatí a zda vás nečekají s LPG problémy? Pravdou je, že zvěstí kolem LPG panuje mnoho, ať už jde o snížení výkonu vozidla, riziko výbuchu, či o to, že LPG ničí motor. Jak je to ale ve skutečnosti? Pojďme se na LPG pohon podívat podrobněji a ujasnit si fakta.

Vysoké ceny nafty a benzínu ženou řadu řidičů k úvahám, zda by se jim nevyplatila přestavba na LPG. Kromě levnějšího provozu může být důvodem přechodu na LPG i čisté spalování. Na druhé straně ale stojí nemožnost parkování v podzemních garážích, obavy o bezpečnost… Netřeba však při rozhodnutí házet korunou, stačí vycházet z reálných údajů.

Co je LPG a kde se bere

Na úvod si pojďme objasnit, co to je a kde se bere LPG. Jedná se o zkratku anglického Liquefied Petroleum Gas, tedy zkapalněný ropný plyn. Získává se při rafinaci ropy, příp. při těžbě zemního plynu a jedná se o směs uhlovodíkových plynů – propanu a butanu. Tato směs je za normálních podmínek v plynné podobě, ochlazením či stlačením je ale možné převést ji do kapalného stavu, a až 260× tak zmenšit její objem.

LPG prodávané na čerpacích stanicích obsahuje různý poměr propanu (C3H8) a butanu (C4H10) v závislosti na ročním období – v zimě obsahuje 60 % propanu a 40 % butanu, v létě je tomu naopak. Důvodem je to, že se butan přestává při nízkých teplotách odpařovat, proto by zůstal v zimě nevyužitý.

Proč je LPG tolik oblíbené a kdy se vyplatí

V porovnání s benzínem, naftou a zemním plynem je zkapalněný plyn zatím nejvýhodnější alternativou pro pohon vozidla. Náklady na pohonné hmoty jsou totiž v případě LPG výrazně nižší, vozidla na LPG jsou navíc osvobozena od silniční daně. Dalším benefitem jsou emise LPG – díky spalování téměř čistých uhlovodíků s minimem cizích přísad se netvoří pevné částice a saze, takže je spalování čisté, s výrazně nižší produkcí oxidů dusíku a oxidu uhelnatého (v porovnání s benzínovými/dieselovými motory produkuje LPG o 1/3 méně CO2). A zásadní roli hraje také oktanové číslo LPG (kolem 100), což zaručuje měkčí chod motoru bez náchylnosti ke klepání.

Kdy se vyplatí LPG

I přes tyto přínosy se nemusí přestavba na LPG vždy vyplatit. Vzhledem k počáteční investici (cca 20–50 tisíc Kč dle typu vozidla a LPG systému) má smysl, pokud najezdíte alespoň 15–20 tisíc kilometrů ročně s benzínovým vozidlem (naftové motory používají jiný princip spalování, který není s LPG kompatibilní). U starších benzínových motorů pak může přestavba na LPG prodloužit jejich životnost díky čistšímu spalování a snížení opotřebení motoru.

Dále se vyplatí také u vysokoobjemových benzínových motorů dovezených ze zahraničí, která mají spotřebu vyšší než 10 l na 100 km. Přestavba na LPG u „amerik“ s označením motoru V6, V8 či V10 může snížit provozní náklady až o polovinu.

CNG vs. LPG aneb Jaké má LPG výhody oproti CNG

Možná jste si položili otázku, proč namísto LPG neupřednostnit CNG (stlačený zemní plyn), jehož získávání je nezávislé na získávání ropy, je ještě šetrnější k přírodě než LPG a k tomu je jeho složení na čerpacích stanicích neměnné. Důvodem je hlavně to, že přestavba na CNG je výrazně dražší a náročnější, takže k návratnosti investice dojde po podstatně delší době. Z hlediska výkonu motoru, parkování či nutnosti revizí jsou na tom LPG a CNG obdobně, nevýhodou u CNG je ale dostupnost čerpacích stanic s CNG. Z těchto důvodů je proto přestavba na LPG výhodnější.

Fakta a mýty o LPG

A nyní už se pojďme podívat na nejrozšířenější fakta a mýty, jakož i nejčastější problémy s LPG, na které můžete narazit.

Parkování vozidel na LPG v podzemních garážích

Asi nejčastějším zmiňovaným problémem je nemožnost parkování v podzemních garážích. Toto je skutečně fakt, a to z důvodu obav z úniku plynu. Propan-butan je totiž těžší než vzduch, takže nedochází k jeho samovolnému odvětrání a hrozí riziko výbuchu. Nicméně legislativa ohledně parkování vozidel na plyn je složitá, proto je vjezd LPG vozidlům do garáží povolen, pokud jej značka u vjezdu přímo nezakazuje. A dobrou zprávou je, že v Česku stále přibývá garáží, kde parkování LPG aut možné je.

Parkování LPG v podzemních garážích

Auto na LPG je nebezpečné a při nehodě může bouchnout

Toto tvrzení je nepravdivé – bezpečnost plynového agregátu je srovnatelná s benzínovým. Nádrže na plyn jsou homologované a mnohem pevnější a odolnější než ty na benzín, navíc se po 10 letech mění.

Stejně tak se nemusíte obávat výbuchu vozidla v případě nehody, jelikož jsou systémy několikanásobně jištěny vůči vznícení a roztržení nádrže není možné. Tyto systémy zabrání např. vniknutí plynu do prostoru vozidla, či uzavřou průtok paliva při roztržení potrubí.

LPG ničí motor a snižuje výkon vozidla

Ani toto není pravda. Vzhledem k tomu, že je spalování LPG čisté a nevytváří karbonové usazeniny, je šetrné k motoru, takže naopak může prodloužit jeho životnost. Stejně tak neplatí, že by přestavba na LPG snížila výkon motorupři kapalném vstřikování se výkon ještě o něco navýší.

Po přestavbě na LPG se zvýší spotřeba

Toto je částečně pravda – spotřeba plynu bude opravdu cca o 5–20 % vyšší, nicméně vzhledem k nižší ceně za plyn stále ušetříte.

Vozy na LPG zapáchají

Ani toto není pravda – odborně nainstalované systémy zabraňují úniku plynu. Pokud plyn cítíte, jedná se o závadu systému, kterou je třeba – stejně jako při úniku benzínu – řešit v autoservisu.

Po přestavbě na LPG se zapékají benzínové vstřikovače

Ani v tomto ohledu si nemusíte dělat starosti – pokud je motor daného vozidla náchylný k zasychání a zapékání benzínových vstřiků, dojde k naprogramování LPG jednotky tak, aby byl vždy několikátý vstřik benzínový.

Doporučení na závěr aneb Nepodceňujte servis LPG

S vaším LPG vozidlem byste měli podstupovat pravidelné servisní prohlídky LPG systému. Nejsou sice stanoveny zákonem, nicméně doporučen je interval 1× ročně nebo po každých 15 000 km dle toho, co nastane dřív. V rámci servisu je třeba také 1× ročně nebo po 15–20 000 km vyměnit plynový filtr (filtr plynné fáze). Filtr kapalné fáze stačí vyměnit po 40 000 km. Pravidelným servisem zabráníte zanesení vstřikovacích trysek a špatné funkci vozidla, proto ji nepodceňujte.


Mýty a pravdy o LPG